Ahşabın Dile Geldiği NAHT Sanatı..
    Ana Sayfa    Naht Sanatı    Nasıl Yapılır?    Malzeme ve Takımlar    Galeri    İletişim  
 
Ben Kimim?
1966 yılında Konya’da doğdu. İlk , orta ve lise tahsillerini Konya’da tamamlayan ŞANLI ...
Devamı
Elif ile Vav'ın Hikayesini Bilirmisiniz?
İnsan vav şeklinde doğar, bir ara doğrulunca kendini elif sanır.İnsan iki büklüm yaşar, oysa en doğru olduğu gün ölmüştür..
Devamı
Lale
Lale her ne kadar atalarımız tarafından Ortaasya’dan getirildi denilse de aslında vatanı kesin olarak belli olmayan bir çiçektir.
Devamı



Naht Sanatı

http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg

http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg

http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg


               Yapılan araştırmalarda İslamiyet’ten önce Orta Asya’da yaşayan Türklerin heykel ve oyma süsleme eserlerine rastlanmıştır. Bu eserlerde Çin ve Hint sanatının izleri görülmektedir. Ancak İslam dininin heykeltıraşlık sanatına müsaade etmemesi, Müslümanlar ve Türkler arasında ahşap oymacılığı sanatında ilerlemesine yol açmıştır.
               
                Türklerin Müslümanlığı kabul etmelerinden sonra oyma sanatı daha çok Türkistan’da gelişim göstermiştir. Sonraları Büyük Selçuklu Devleti’nin hakim olduğu ülkelerde meydana getirdikleri mimari eserlerin tezyinatında da oyma işçiliğine geniş yer verilmiştir.

                Anadolu Selçukluları devrinde çini tezyinatına önem verilmekle beraber, oyma sanatı da ehemmiyetini muhafaza etmiş ve Erzurum, Harput, Beyşehir, Konya gibi büyük merkezlerde bu sanatın en güzel örnekleri meydana getirilmiştir. Yalnız bu devirde tezyini motiflerine sas karakterlerini çini süslemelerinde olduğu gibi daha ziyade geometrik şekiller teşkil etmiştir.

Abanoz, ceviz, elma, armut, sedir, gül ağacı, çam vb. gibi ağaçlar üzerine oyma, kakma, boyama, çatma (kükdekari) ve çakma (kafisi işi) gibi tekniklerle bezenmiş ahşap örnekleri Selçuklu Dönemi’nde bu alanda üstün bir düzeye ulaşıldığını ortaya koymaktadır. Düz satıhlı derin oyma, yuvarlak satıhlı derin oyma, eğri kesim, şebekeli oyma (ajur) gibi oyma teknikleriyle süslenmiş parçalar; düz satıhlı kakma ve kabartmalı kakma gibi kakma teknikleriyle dekore edilmiş örnekler, düz yüzeyli boyama, kabartmalı yüzeyli boyama gibi boyama teknikleri ve kündekari, yalancı kündekari gibi çatma teknikleriyle yapılmış eserler her tekniğin zengin bir repertuar bulundurduğuna işaret etmektedir.

Bıçak, yüzeyden zemine doğru dik tutarak çalışılan düz satıhlı derin oyma, bıçak kullanarak serbest el  hareketleriyle uygulanan ve yüzeyin yuvarlak olmasına özen gösterilen yuvarlak satıhlı derin oyma, yüzey daha derin oyularak zeminin belli parçaları çıkarılarak yapılan, dantel görünümü veren şebekeli derin oyma (ajur) ile bezenmiş paçalar ustaların el maharetini belgelemektedir.

Osmanlı İmparatorluğu zamanında ise ağaç oyma sanatı en yüksek seviyesine ulaşmıştır. Rumî ve hatai dediğimiz çiçek, nebat ve hayvanların stilize edilmesinden meydana gelen tezyini motifler kullanılmıştır. Mimarî eserlerin iç ve dış kısımları bu sanatın ustaları tarafından bezenmiştir. Başlıca uygulama alanları da cami ve türbelerin mihrab ile minberleri, cami ve medreselerde kullanılan rahleler, kapı, pencere, dolap kapakları olmuştur. Evlerde kullanılan çekmece, sandık gibi eşyaların süslemelerini, çeşitli mimari eserlerin iç kısımlarına yazı yazan hattatların yazılarını tahta üzerine tatbik edenler de bu sanatın üstatlarıdır.
                Osmanlı imparatorluğu devrinde tahta oymacılığına naht denirse de bu sanatın erbabına izafe edildiği söylenen “nahhat” tabirine kadim ehl-i hiref defterlerinde ve diğer kayıtlarda tesadüf edilmemiştir. Bu sebepten ağaç oyma sanatkarlarına hususi bir isim verilip verilmediğini bilmiyoruz. Türk oymacıları eserlerinde malzeme olarak en ziyade şimşir , ıhmalamur ve ceviz ağaçlarından yararlanmışlardır.

http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg
http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg
http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg
http://img1.blogcu.com/images/i/h/v/ihvanim/elif.jpg
Video























Günün Sözü
 
Tüm iyi şeyler sabırdan sonra gelir.
  Hz. Mevlana









İstatistik
Aktif Ziyaretçi 1
Dün Tekil 29
Bugün Tekil 36
Toplam Tekil 80986
IP 54.81.131.189
 
   

   
Ana Sayfa  |  Naht Sanatı  |  Nasıl Yapılır?  |  Malzeme ve Takımlar  |  Galeri  |  İletişim  
   
Site içeriği hakkında her türlü iktibas serbesttir! Abdullah ŞANLI