Hattat Ali TOY Üstadın, Hz.Pir’in o müthiş “Olduğun gibi görün, göründüğün gibi OL” öğretisini anlamındaki derinliği divani olarak görselde de çok hoş bir yere taşıdığı bu çalışmasını Nil BEKESOY hanımefendi’nin zarif fırçalarından çıkan tezhibi ile ağaca da aktaralım istedik. Müsademizi aldıktan sonra bismillah dedik ve başladık.
Kontrplağa preslediğimiz lacivert renkli ağaç kaplama ile ilk olarak levhanın merkezinde bulunan ”OL” ibaresini kestik ve zemine monte ettik. (1) Daha sonra gene kontraplağa preslediğimiz kırmızı ağaç kaplamadan hazırladığımız malzemeden metnin kalanını ve imza kısmını kestik ve monte ettik.(2,3)
Daha sonra yazının iç kısmında kalan motiflerimizi kesmeye başladık. Burada tezhib kısmında bulunan çiçeklerin ve dalların renklerini atlamdan gene ağaç kaplama ile presleyerek hazırlamış olduğumuz yeşil ve farklı tondaki kırmızı malzemelerimizi de kullanmış olduk. (4,5,6) Kesim işleminden sonra yaznın içi kısmının montesini de gerçeklerştirdik. (7)
Daha sonra tezhibde bulunan madalyonu ve etrafa serpiştirilmiş olan çiçekleri kestik ve monteledik. (8,9) Ve önemli bir safha olan son kat verniği atmadan önceki zımpara işlemini gerçekleştirdik.(10,11,12)
Bu arada vernikten önce yazının iç kısmında ki tezhibin altın olacak yerini altınladım. Bu işlemi sadece deneme maksatlı yaptım çünkü altının en son uygulandığı zaman vermiş olduğu duyguyu verip vermeyeceğini görmek istedim. (13,14)
Sonra son kat vernik işlemimizi uyguladık. Son katta genelde ipek mat kullanmayı tercih ediyorum. Mat vernik çok mat, parlak vernik te çok parlak geliyor bana. Verniği atarken de yazı ve tezhibin durumuna göre inceliğini ve kaç kat uygulayacağımıza karar vererek tamamlıyoruz.(15)
Mevsim durumuna göre sertleşip kurumasını bekledikten sonra varak altın uygulamamıza başlıyoruz.(16,17)
Son resimde sağ tarfta kalan kısım vernikten önce altın yaptığımız kısım. Sol taraf vernikten sonra yaptığımız kısım aradaki fark açık bir şekilde görülebiliyor. Altını en son uygulamak görsel açıdan gerçekten bir keyif ama meraklıların illa ellemek istemesi ve bulunduğu yerde temizlik yapılırken ki dokunuşlar da maalesef yüzeydeki altının zamanla deforme olmasına sebep oluyor. Naht levhaları camlamak derinliğini kaybettiriyor gibi geliyor bana ama açık bırakılınca da böyle bir sıkıntı yaşanıyor.
EBAT : 80 x 69 cm
KONYA, 29 TEMMUZ 2014